8 Ağustos 2009 Cumartesi

AŞIK YUSUF POLATOĞLU



1956 yılında Oltu'da doğdu. İlk ve ortaöğrenimini Oltu’da tamamlayarak heveslendiği şiir yazmaya ve türkü söylemeye yöneldi. Yörenin birçok aşığının da etkisiyle şiir yazma ve türkü söyleme becerilerini geliştirdi.

Almanya'ya giderek “Bergbau Gewerb Schule” (Madencilik Sanat Okulunda) eğitim gördü. Bunun etkisi ile şiirlerinde sıla, sevgi, özlem, gurbet konularını Türkiye'den Almanya’ya göçün öyküsü niteliğinde işledi. Halen Almanya’da yaşamaktadır.

Yusuf Polatoğlu, şiirlerini, "Düşmeyen Bayrak" (1978), "Gönlümü Dinlerken" (1988) ve "Göç Göç Oldu" (1996), "Burası Feşmekistan" (2000) ve "Söz İkliminde" (2000) adlı kitaplarda topladı.

Aşağıda Aşık Yusuf Polatoğlu’ndan şiir örnekleri verilmiştir.

BEN BANA DARILIRIM

Ne tarafa baksam sen varsın,
Her yer çehrenle dolu.
Kapasam da gözlerimi,
Kamaştırır bir şimşek.
Beni sen yaralarsın,
Ben, bana darılırım.

Boğar beni haritadaki deniz,
Kırar duyguları dalgalar.
Suda kaybolur bir iz,
Peşinde yorulurum.

Söyle, söyle, yaz, yaz,
Sonu gelmez sözlerin.
Yerini bulmaz meram.
Sesler susar, yaprak kıpırdamaz.
Hayâle sarılırım.

Turnalar uçar küme, küme,
Bir hilal çizilir gökte.
Sanki kan damlatır kanatlar.
Sakin bir yağmur yağar üstüme,
Dururum. Durulurum.

Ben bana darılırım.
Hayâle sarılırım.
Peşine yorulurum.
Dururum. Durulurum.

ÇÜNKÜ SEN ANADOLUSUN

Anadolu, Anadolu,
Anadolu ana dolu,
Sende bin bir mânâ dolu.
Çünkü sen Anadolu’sun.

Çöğürün var, bağlaman var,
Sarı telde ağlaman var,
Türkü, türkü çağlaman var,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Altın yaldız tüller sende,
Al kınalı eller sende,
Duvaklı gelinler sende,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Dicle doğu, Gediz batı,
Meriç selamlar Fırat'ı.
Sakarya bir zafer adı,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Toroslardan esen rüzgâr,
Gider Erciyes'e kadar.
Ilgaz yeşil, Ağrı hep kar,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Dadaş çıkarken baş bar'a,
Yana dursun çayda çıra,
Horon, Halay sıra sıra,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Coşar kızın, kızanların,
Sevdalanır ozanların,
Yankı yankı ezanların,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Mevlâna'yla geldin dile,
Hacı Bektaş bir silsile,
Yunus ile, Veysel ile,
Çünkü sen Anadolu'sun.

Ey tarihin şanlı oğlu,
Ey ilk çağlı, ey son çağlı,
POLATOĞLU, sana bağlı.
Çünkü sen Anadolu’sun.

Kaynak: Yaşayan Halk Ozanları Antolojisi, Kültür Bak. Yay.