11 Ağustos 2009 Salı

AŞIK DURSUN ÇELEBİ (AŞIK ÇELEBİ)

1948 yılında Oltu’nun Tutmaç köyünde doğdu. Asıl adı Dursun Çelebi’dir. Köyünde okul olmadığı için okuma yazmayı askerlikte öğrendi.

Aşıklık geleneği ve şiirle küçük yaşlarda ilgilenmeye başladı. Köylerine gelip giden aşıklar ve bazı yaşlı insanları dinleyerek kendini geliştirdi. Hem geleneksel hem de aşık ağzı türküleri öğrendi. Yaklaşık 9 yaşlarında türkü söylemeye başladı. Türküleri öğrenmesinde babasının da katkısı oldu. Aynı dönemlerde önce kaval, sonra da tulum çalmayı öğrendi.

Karşılaştığı aşıklarla dostluk kurdu ve yörenin eskiden beri anlatılan aşık hikayelerinin etkisinde kaldı.

1975 yılında Hollanda’ya göç etti. Saz çalmayı Hollanda’da öğrendi. Bu konuda Antepli Halit adlı bir arkadaşının yardımı oldu. Şiiri ise Aşık Reyhani’nin katkısıyla öğrendi.

Aşık Çelebi Avrupa’nın çeşitli yerlerinde birçok yarışma ve şenliğe katıldı, birincilikler de olmak üzere değişik ödüller aldı.
Kendisine ait okulda çocuklara, gençlere ve yetişkinlere saz dersleri vermektedir.

Aşağıdaki deyiş Aşık Çelebi’ye aittir.

TÜRKİYEM

Dertli oldum, Kerem oldum aşkından,
Sıla, sıla, burcu, burcu Türkiyem.
Garip oldum çıktığımda köşkünden,
Sıla, sıla, burcu, burcu Türkiyem.
Anadolu Türk yurdusun Türkiyem.
Dadaş oldum Erzurumun barında,
Zeybek oldum Aydın ufuklarında,
Türk diyorlar, diyecekler yarında,
Sıla, sıla, burcu, burcu Türkiyem.
Çelebiyim Anadolu’da doğdum,
Dört mevsimin hamurunda yoğruldum,
Aşık Yunus oldum, Mevlana oldum.
Sıla, sıla, burcu, burcu Türkiyem.
Sana candır Türkün borcu Türkiyem.
Anadolu Türk yurdusun Türkiyem.

Kaynak: Yaşayan Halk Ozanları Antolojisi, Kültür Bak. Yay.