18 Ocak 2011 Salı

HAMAMA GARDAŞ HAMAMA


Annında boncuk boncuk ter birikmiş 
Gözlerinin altı morarmış, yüzü mum gibi sararmış 
Yemli attı, semli kattı belli değil 
Kesik kesik ösgürir, boğulir 
Yürümeye yok mecali, ayakta sallanir 
Yüzüme bakdi, koluma girip sürükledi 
Hadi gidelim dedi… 
Gardaş nereye? 
Hamama gardaş hamama 
Yürüdük nazik çarşıdan beri 
Köse Ömer’in yanından girdik içeri 
ERKEKLERE 
İki göbek hamamına vardık 
Cızırtılı gapısından içeri daldık 
Sol tarafta dezgah, hamamcı durir 
Bakarak yüzümüze hoş geldiniz diyir 
Ortada şadırvan, sıra sıra sedirler 
Sedirlerin üstünde gılli gılli herifler 
Kimisi çay, kimi cigara içir 
Birileri soyunir, birkaçı da giyinir 
Yürüdük eke eke, en sondaki sedire 
Arkadaşım Nuri galdi biraz geride 
Büyük gubbeli, kemerli 
Yerler temiz daş zeminli 
Soyunduk üstümüzi asgılara asdık 
Orta hizmetlinin getirdiği peştimballara baktık 
Dolandırdım peştimali belime 
Ayaklarımla bastım daş zemine 
Naylon terlikleri taktım ayağıma 
Ha bire ösgüren Nuri’yi aldım yanıma 
Sen gir içeri bul bir gurna 
Çıkmalarla sabun alim, gelirem yanına 
Hamam sıcak, buğulu, loş 
İçeri girer girmez olirsen bir hoş 
Çıkmalari gurna başındaki demire astık 
Girişte soldaki göbek taşına uzandık 
Nuri ösgürir, ben daldım hayallere 
Hatıralar götürdi beni eski günlere 
Gaz ocağının vızır vızır eden sesi 
Hasbanın nasılda çıkardı nefesi 
Pompala, vur iyneyi çak kirpidi 
Çıkan gazın kokusundan yanardı insan genzi 
Teşt ortada, anam yalvarir 
Haydi oğul gel çipan çipan yapalım diyir 
Bense nazlanirem, gafama sabun sürme 
Yıkanacam ama bak sakgın döyme 
Zarınnan, zorunnan teşte oturtdurdi 
Sırtıma guvvetli bi tane vurdi 
Yeşil sabuni gafamda birkaç kez dolandırırdi 
Köpüyi gaçdi, gözlerim yandi 
Hır, gür, şamata yıkadı her yerimi 
Lifinen bir güzel gazıdi ellerimi 
Büyük havliye sardi, elini çek şişten 
Demesine galmadi yandım 
Acı ile daldığım uykudan uyandım 
Nuri başımda durir, ayağıynen goluma vurir 
Haydi uyan amma yattın 
O nasıl terlemişsen sularama battın 
Doğruldum göbek daşından, gurnamıza yürüdüm 
Çocukluk günlerimi, rüyamda görmüştüm 
Nuri tellege oldi teslim 
O keseyi yedikçe gelir benim hevesim 
Dalıni, goluni bir güzelce yıkadi 
İntikam alır gibi tokatladi 
Boy abdestlerimizi aldık, sarıldık çıkmalara 
Yorgun argın yürüdük, daş zeminli avluya 
Limonli çaylar geldi, içtikçe terledik 
Saatler olsun diyenlere, bizde şifa diledik 
Nuri gıpgırmızı olmuş, burnundan gonişir 
Telleg oğli telleg anami ağlatti diyir 
Hamamcı geldi yanımıza 
Son örtüyüde örttü çıplak ayaklarımıza 
Ula uşuklar erken çıkmayaydınız 
Hamam sıcak bir ey yıkanaydınız 
Gitmek üzere olan hamamcıya baktım 
Bize gır gır lazımdi, ortaya lafi attım 
Dayı bu hamam gaç yıllık dedim 
Nuri gardaşımdan bir dümsük yedim 
Elindeki örtüleri bıraktı dezgaha 
Geldi bağdaş gurdi oturdi yanımıza 
Tarih 1720, І І І .Sultan Ahmet dönemi 
Hamam çok esgi, tarihte var önemi 
Bakırcı Hacı Mustafa Efendi yaptırmış 
Suyunu taa Akpınar’dan almış 
Bu hamam Bakırcı Camii vakfıdır 
Konyalı İbrahim Hakkı’nın kitabında yazılıdır 
Derviş Ağa bu hamam çok himmet etmiş 
Oğlum Bakırcı Camii, kızım İki Göbek Hamamıdır demiş 
Bu ikisi dünya döndükçe duracak 
Yalan dünya keyfinde, insanlar avunacak 
Hamam diyip gülmeyin, beni dinleyin 
Bu hamam da neler var neler öğrenin 
Eskiden gelin gurnası, hayır gurnası varmış 
Fukaralar gelir hayır gurnasından yıkanırmış 
Garıları yıkayana Natır, heriflerinkine Tellak derler 
Eski zenginler göbek taşında turşi, pilav yerler 
Usta gurnasında kimse yıkanamaz 
Hızan olanlar buraya hiç yanaşamaz 
Yemeği hızli hızli yiyene “cil” mi atirsen derler 
Çöplük hamamıni ona misal söylerler 
Gına hamamından gız, oğlan tarafı buluşurlar 
Yarenlik eder, sesli sesli gonuşurlar 
Kel kim? Ayazpaşa hamamı kim? derlerdi 
Hanım bohcasını önden gönderillerdi 
Kalik gari, kurik dırçige mi gahdi 
Haniye takunyam, yoğusam harga mi atti 
Nalın ayağında, Keşan peştimal belinde 
Ermeni gari, hayırli olsun demedi bizim geline 
Hamamcı dayı anlatıyor, biz dinliyoruz 
Şehirde yaşıyoruz, hamamları bilmiyoruz 
Gümrük garilere, iki göbek erkeklere çalışir 
Küçük hamam hâla hasır garajında durir 
Kırkçeşmeye yeni sauna yapıldi 
Boyahane Cennet çeşmesi yanında galdi 
Ayazpaşa yıkıldi, yerinde kapal çarşi 
Çöplük hamami, Tebriz kapısının hemen arkası 
Muratpaşa, Güllüli, Tahta hamamı da say 
Birde bunlardan ayri var hamam Saray 
Hanım hamamı yerinde, şimdi birinci noter 
Yeşil Dumlide atarsın yorgunluk ve ter 

Bir taraftan düşündüm, bir taraftan üşüdüm 
Hamam parasıni Nuri ile bölüştüm 
Güle güle gülelerle çıktık hamamdan gol gola 
Tırhıcın önünden geçtik garşıki yola 
Gılli baş sokağa çıkmış bağırir 
Tükürüğüm guruyana gadar gel diyir 

Oğlanı yollamış eymege çay soyumuş 
Parayı alan oğlan ortadan kaybolmuş 
Anam anam esgerler gelir, başın ört diyir gomşi 
Hoş onnar adammıki gaçim, onnar ana guzusi 
Gürcü gapının galabalığına garıştık 
Hersli harsle hareflarla garşılaştık 
Vara yoğa bağiriller… 
Tere var, aşoti var, maydanoz var diyiller 
Pirpirim geldi, hıyarın eyisi burada, hasangala… 
Seller sellere garişir 
Gürcü kgapıda insanlar dolaşir…

Hüseyin Kotan