21 Ekim 2009 Çarşamba

OSMAN GİDER ODUNA ÇARIĞI BAĞLAR BUDUNA OYUNU

Osman Gider Oduna Çarığı Bağlar Buduna Oyunu; Yakutiye/Altınbulak Köyü

Oyuncular:

Osman:Yüzüne un sürmüş,başına şapka giyinmiş,erkek kılığında bir kadın. I. Kadın:Sırtına minder bağlanmış,yüzüne is sürülmüş,ihramlı bir kadın. II. Kadın / Komşular

Oyun,kadınlar tarafından oynanır.Osman ve Birinci Kadın.Karı - koca rolünü üstlenirler.

OSMAN - (Karısına) Ben oduna gidirem, sen yemek pişir.

Osman,dışarıya çıkar. Kadın komşuları çağırır.

I.KADIN - (Komşulara) Hele siz çalın, ben oyniyim.

Komşular, teneke çalar, kadın oynar. Bu sırada kapı çalınır, kadın gider, kapıya kalçasıyla vurarak,"cilling" der, kapı açılır, Osman içeriye girer.

OSMAN - Hani yemek?

Yemek hazır olmadığı için kadın cevap veremez. Osman, karısını değnekle fena halde döver.

I.KADIN - Anbu gari dedi ki oyna, ben de oynadım. Osman, yine elindeki değnekle kadının arkasına vurur. OSMAN - Ahan ben gidirem, sen yemek yap. Osman tekrar dışarıya çıkar. Kadın yine komşuları çağırır. I.KADIN - Hele siz çalın, ben bir oyniyim.

Komşular çalar, kadın oynar. Bu sırada yine kapı çalınır. Kadın, kalçasını kapıya vurarak "cilling" der, kapı açılır. Osman içeriye girer.Yine yemeğin hazır olmadığını görür. Kızar, bağırır, çıkar. Biraz sonra bir başka hanım getirir.

OSMAN - (Eski hanımına) Anbuhuh başını bitle. OSMAN - Bitledin mi? I.KADIN - Yoh.

Osman, eski hanımını döver, tekrar tembih eder.

OSMAN - Bunun başını bitle, eycemen bir yiha.

Birinci kadın, kumasının başını yıkamaya başlan. Başını vurur.

I.KADIN - (Kumasının başına vurarak) Seni Allah ala, herifimi elimden aldın.

İkinci kadın ölür,o anda Osman gelir.

OSMAN - Yıhadın mı? I.KADIN - Yıhadim ama teyhnede öldi.

Osman ağlar, komşular toplanır, kadının üstüne okurlar. Kadın dirilir. Olup bitenleri Osman'a anlatır. Osman, birinci karısını döverek dışarıya atar, ikinci hanımıyla yaşamaya başlar.

Kaynak- Kültür ve Turizm Bakanlığı