3 Mart 2011 Perşembe

TORTUM ŞELALESİ

Uzundere İlçesinin kuzeyinde yer alan Tortum Şelalesi, bölgenin en önemli doğal güzelliğini oluşturmaktadır.

Batı kesiminde yükselen Kamerli Dağı'ndan ayrılan bir kütlenin Tortum Çayı'nın önüne set çekmesiyle Tortum Gölü oluşmuştur. Bu olayın ardından artık tekrar eski yatağına dönemeyen Tortum Çayı, yeni bir yatak açmış ve bugünkü gölün ayağından 1,2 km kadar kuzeydoğuda Tortum Şelalesi'ni meydana getirmiştir.

Su kütlesi düşüş yüksekliği 48 m yi bulan şelale, sadece mayıs - temmuz ayları arasında eriyen kar sularının da desteği ile gür bir şekilde çağlamaktadır. Diğer aylarda ise nispeten su oranı azalmaktadır.

Erzurum - Artvin karayolu güzergahında bulunması nedeniyle ulaşımı kolay ve doğal turistik potansiyeli yüksek olan Tortum Şelalesi, son yıllarda yerli ve yabancı turistlerin oldukça ilgisini çekmektedir. Tanıtım çalışmalarının da artmasıyla önemi zamanla daha iyi anlaşılmaktadır.

Tortum Şelalesi; Asya ve Avrupa kıtalarının en yüksek şelalesidir. Tortum Şelalesi oluşumu açsın-dan dünyanın ikinci, yüksekliği bakımıdan ise dünyanın üçüncü şelalesidir.

Uzundere halkı şelaleye öz Türkçe karşılığı olarak "sudökülen" demektedir.

Tortum Gölü kuzey ucu ile Tev Vadisi arasındaki heyelan kütlesini aşarken yaptığı şelale burada yatağa yakın dirençli kireçtaşı katmanları üzerinden geçer. 22 metrelik genişlikten 48 metre yükseklikten düşen sular; üstte gökkuşağı, altta koca bir dev kazan  meydana getirmiştir. Şelalenin aktığı yerde çok güzel piknik alanları bulunmaktadır.   

Afrika'daki Zambezi Nehri üzerindeki Vietorio Şelalesi 120 metre yükseklik ile dünyanın en yüksek şelalesi, A.B.D de Erie Gölü ile Ontario Gölü arasındaki Niagara Şelalesi 51 metre yükseklik ile ikinci, 48 metre yükseklik ile dünyanın üçüncü yüksek şelalesi Uzundere ilçesindeki Tortum Şelalesidir.

Şelale oluşumu açısından ise dünyanın ikinci önemli şelalesidir.

Tortum Şelalesine 1952 yılında Hidroelektrik Santrali inşasına başlanmış ve 14 Mayıs 1960 tarihinde elektrik üretimi ile ülkemizin elektrik ihtiyacına katkıda bulunmaya başlamıştır.

Tortum Şelalesi manzarasıyla insanın düş gücünü zorlar; özellikle ilkbahar aylarında görünüm usta bir yönetmenin bir filmi karesi gibi eşsizdir.

Kaynak-Uzundere Belediyesi