10 Ekim 2009 Cumartesi

GAR BİNASI


Cumhuriyet dönemi erken yapıları arasında yer alan tarihi Erzurum Gar Binası; kesme taş bir yapıdır. 20 Temmuz 1937 tarihinde temeli atılarak müştemilatı ile birlikte Erzurum'da treni 1939 yılına kadar hasretle beklemiştir. Neo-Klasik üslubu  ile dönemini yansıtan önemli bir sivil mimari örneğidir.
Ankara-Erzurum hattının ilk kazması Eylül 1933'te vurulurken, ilk tren Erzurum Kongresi'nden yirmi yıl sonra 1939'da Erzurum'a vardı. Gar binasının inşaatı da aynı yıl tamamlanarak, 20 Ağustos 1939 günü resmi açılışı yapıldı.  Demiryolunun şehre gelişi ile Erzurum asırlardır sürdürdüğü canlılığını kazanmaya ve gelişmeye başladı, çevre illere ulaşım özellikle kış aylarında kolaylaştı.

Burada yerli-yabancı turistlere demiryolu nostaljisini yaşatan Türkiye'nin ikinci demiryolları müzesi de bulunuyor. Gar binasının önünde yıllarca Erzurum'a hizmet eden, katarları hazırlayan kömürlü manevra lokomotifi teşhir edilmektedir.

Erzurum Gar Müdürlüğü bünyesindeki müzede, 320 adet 1900'lü yılların başından itibaren demiryolu hizmetlerinde kullanılan çeşitli tarihi belge, araç ve gereçler yer alıyor. Müzede, şehre 1939 yılında ilk tren gelişi için yapılan törenden fotoğraflar, yolcuların trene binmeleri için çalan büyük bir zil, dönemin demiryolu çalışanlarının kullandığı aletler ile gaz lambaları, mors aleti, manyetolu telefonlar, açılış anısına bastırılan madalya ile yine o yıllarda trenlerde hasta yolcuların tedavisinde kullanılan ilaçlar da sergileniyor.